Health

5 Tips om te beginnen met het Carnivoor Dieet

De stap naar een carnivoor dieet kan een flinke verandering zijn als je een standaard Westers dieet gewend bent met brood, suikers, fruit, groenten en peulvruchten.

Dus hoe maak je de “switch”?

In dit artikel geef ik je 5 tips om op een soepele manier het carnivoor dieet te starten.

1. Begin stap voor stap. Dag voor dag.

Wanneer de beslissing neemt om meer vlees te introduceren in je dagelijkse voeding , terwijl je fruit, groenten en granen afbouwt, besef dan dat dit niet een acute lifestyle verandering hoeft te zijn.

Take it easy!

Er is geen carnivoor comité dat over je nek meegluurt of je wel ELKE maaltijd vlees, vis of eieren nuttigt. Gun jezelf de tijd om deze verandering door te voeren in je leven. Het is niet perse nodig om van de ene op de andere dag een 100% carnivoor te worden.

 

2. Geniet van het proces

Deze tip sluit uiteraard aan op de eerste tip. Als je een nieuwe eetwijze introduceert, zorg er dan voor dat je ervan geniet.

Verdiep jezelf kooktechnieken om op een smakelijke wijze jouw vlees te bereiden. Het eten van (rauwe) runderlever of ander orgaanvlees is misschien niet de beste keuze om je carnivoor eetwijze mee te starten.

Gun jezelf een lekkere grasgevoerde ribeye steak. Investeer in een fatsoenlijke barbecue. Maak het jezelf makkelijk en smakelijk!

 

3. Eet genoeg

Natuurlijk, er zitten gezondheidsvoordelen aan vasten. Maar wanneer je begint aan een carnivoor dieet is het wellicht niet het juiste moment om intermittent fasting toe te passen.

Juist wanneer je lichaam moeten wennen aan een nieuwe eetwijze is het cruciaal dat je genoeg eet. Doe je dat niet, dan ben je sneller geneigd om te grijpen naar voeding die je gewend bent.

Een gebrek aan energie kan er voor zorgen dat je bijvoorbeeld tóch weer grijpt naar je vertrouwde boterham met hagelslag of bord cornflakes… om maar een paar ongezonde voorbeelden te noemen.

Maak de switch naar een carnivore eetwijze comfortabel en eet genoeg.

4. Vergelijk jezelf niet met anderen

Het is een beetje een dooddoener… maar ieder persoon steekt anders in elkaar. Ieder persoon kent zogezegd een fysiologie die anders in elkaar steekt.

Iemand die bijvoorbeeld een koolhydraatarm / keto dieet volgt zal makkelijker de aanpassing maken naar een carnivoor dieet. Maar iemand die gewend is om veel suikers te nuttigen zal het mogelijk lastiger hebben.

Iedereen kent dus een ander “startpunt” bij aanvang van een carnivoor dieet. Daarom is het ook niet zinnig om je eigen resultaten te vergelijken met die van een ander. Uiteindelijk draait het ook om jouw eigen ervaring en jouw eigen weg naar een optimale gezondheid.

5. Je eet voor jezelf

Dit klinkt als een open deur. Natuurlijk eet je voor jezelf. Maar het is goed om dit bij jezelf in te prenten. Want de kans zit er natuurlijk in dat je commentaar gaat krijgen van anderen die niet begrijpen dat je uitsluitend vlees eet.

Je zult commentaar krijgen van mensen die twijfels hebben bij de “diervriendelijkheid” van je dieet. Je zult commentaar krijgen van mensen die nog steeds denken dat verzadigde vetten je bloedvaten laten dichtslibben. Dat je zonder fruit niet kan overleven en dat je schurft krijgt als je geen fruit eet. Dit zijn misvattingen.

Weet dat je jouw eigen pad naar optimale gezondheid volgt. En laat je niet van de wijsbrengen door mensen die vinden dat je per se cornflakes of havermout aan het ontbijt hoort te eten.

 

 

Heb jij nog tips die toegevoegd kunnen worden in dit rijtje?

Laat het weten in een reactie onder dit artikel!

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *